Cikkünkben a következő 6 témakörrel foglalkozunk:
- A Metaverzum eredete
- Tehát mi is a Metaverzum?
- Mark Zuckerberk és a Metaverzum
- Videojátékok a Metaverzumban
- Mi a Metaverzum jövője?
- Az Apple megjelenése a Metaverzumban
Hallottál már a Metaverzumról, de nem tudod, mi az? Cikkünkből megtudhatod, hogy:
- Honnan indult
- Mit kell róla tudnod
- Mark Zuckerberg gondolatai
- Merre tart a jövőben
Stratégiai hírlevél kereskedőknek minden szerdán 9:00-kor.
Stratégiai hírlevél kereskedőknek
minden szerdán 9:00-kor
a CloudERP szakértői csapatától.
#nemspam #nemreklám
Mit tartalmaz ez az
exkluzív hírlevél?
Zárolt stratégiai cikkek
Extra szakértői anyagok
Esettanulmányok, piackutatások
Videós tippek, webinárok
Újdonságok a CloudERP-ben
A Metaverzum gyökerei
A Metaverzum koncepciója évtizedek óta létezik, gyökerei a sci-fi és a virtuális valóság kutatásában gyökereznek. A koncepcióra vonatkozó legkorábbi utalások az 1960-as és 1970-es évekre vezethetők vissza, a virtuális valóság rendszerek létrehozásával és a magával ragadó számítógép által generált környezetek kifejlesztésével.
Magát a „Metaverzum” kifejezést azonban Neal Stephenson 1992-es „Snow Crash” című tudományos-fantasztikus regényében találhatjuk meg. Itt egy virtuális világra utal, ahol a felhasználók valós időben léphetnek kapcsolatba egymással, virtuális objektumokkal és környezetekkel. Stephenson Metaverzum-ábrázolása számos, azóta kifejlesztett virtuális világra és virtuális valóság platformra hatással volt.
Érdemes megjegyezni, hogy a Metaverzum nem egyetlen entitás vagy platform, hanem inkább egy koncepció, amely egy sor virtuális és kiterjesztett valóság technológiát és platformot ölel fel. Mint ilyen, nehéz a Metaverzum feltalálását egyetlen személynek vagy csoportnak tulajdonítani. Inkább sok egyén és szervezet közös erőfeszítéseinek eredménye az évek során és a jövőben.

Tehát mi is a Metaverzum?
A Metaverzum egy kollektív, virtuálisan megosztott tér leírására használt kifejezés. Ez a tér összekapcsolja felhasználóit, életük minden területén. Ez szolgálhat minket többek között ismerőseinkkel való kontaktálásban, dolgozhatunk, valamint befektetéseinket kezelhetjük benne. A Metaverzum koncepciója évtizedek óta létezik, de az utóbbi években a virtuális és kiterjesztett valóság, a technológiák növekvő képességeivel újból felkeltette az érdeklődést.
Az alábbi videóban hosszabb, egy órás videóban tájékozódhat a Metaverzumról, melyet Mark Zuckerberg alámondásával tekinthet meg.
Általánosságban elmondható, hogy a Metaverzum egy virtuális világ, ahol a felhasználók valós időben léphetnek kapcsolatba egymással, valamint virtuális objektumokkal és környezetekkel. A Metaverzumban lehetséges tevékenységek, az adott virtuális világtól vagy platformtól függenek, amelyhez hozzáférést biztosít számunkra.
Íme azonban néhány példa arra, hogy mit tehetsz a Metaverzumban:
- Saját avatar testreszabása: Számos Metaverzum platform lehetővé teszi saját avatar létrehozását és testreszabását. Ezeket különféle fizikai jellemzők, ruházat és egyéb megjelenési lehetőségek segítségével választhatják ki a felhasználók.
- Virtuális környezetek felfedezése: A Metaverzum gyakran egy sor virtuális környezetből áll, amelyeket személyesen is felfedezhet és interakcióba léphet velük. Ide tartoznak a virtuális városok, erdők, strandok vagy más tájak.
- Virtuális eseményeken való részvétel: Számos Metaverzum platform kínál rengeteg virtuális eseményt és tevékenységet, amelyeken részt vehetnek a felhasználók, például koncerteken, bulikon, játékokon stb.
- Más felhasználókkal is kapcsolatot létesíthet: A Metaverzum egy olyan hely, ahol valós időben léphet interakcióba más felhasználókkal, a világ minden tájáról. Cseveghet, üzeneteket küldhet, sőt új barátokat is szerezhet.
- Üzleti tevékenységet végezhet: Vannak, akik a Metaverzumban az internet potenciális jövőbeli változatát látják, ahol a felhasználók üzleti tevékenységet folytathatnak és egyéb gazdasági teendőket folytathatnak. Például virtuális árukat vagy szolgáltatásokat vásárolhatnak és adhatnak el, vagy akár virtuális teret is bérelhetnek eseményekhez vagy programokhoz.
Mark Zuckerberg és a Metaverzum
Mark Zuckerberg, a Facebook (Meta) vezérigazgatója régóta érdeklődését fejezi ki a Metaverzum koncepciója, valamint a virtuális és kiterjesztett valóság technológiákban rejlő lehetőségek iránt. Hisz abban, hogy ezek megváltoztathatják az emberek egymáshoz való kapcsolódását, interakcióját, valamint a digitális tartalmakat. Zuckerberg kijelentette azt is, hogy a Metaverzumban az internet potenciális jövőbeli változatát látja. Kijelentése szerint a felhasználók olyan magával ragadó és interaktív módon kapcsolódhatnak, ami a fizikai világban nem lehetséges.
Ennek érdekében a Meta az elmúlt években sokat fektetett be a virtuális és a kiterjesztett valóság technológiáiba. A vállalat számos terméket és platformot fejlesztett ki ezen a területen, beleértve az Oculus virtuális valóság headsetet, a Portal intelligens kijelzőt és a Spark AR kiterjesztett valóság platformot. Ezeket úgy alakították ki, hogy a felhasználók többféleképpen is megtapasztalhassák a virtuális és kiterjesztett valóságot, és potenciálisan szerepet játszhatnak a Metaverzum fejlődésében.
Összességében úgy tűnik, Zuckerberg úgy gondolja, hogy a virtuális és a kiterjesztett valóság technológiák az internet jövőjének jelentős részét képzi majd, és a Metaverzum számos tevékenység jelentős platformjává fog válni.
Videojátékok a Metaverzumban
A 3D-s virtuális valóságra helyezett hangsúly miatt a videojátékok rendkívül beleillenek a Metaverzumba. A videojátékok immár nem csak olyan szolgáltatásokat és funkciókat kínálnak, melyek a játékon belül élvezhetőek és érzékelhetőek, hanem melyek fizikai létünkre is kihatnak. Vegyük példának a Roblox videojátékot, mely olyan virtuális eseményeknek is otthont adott, mint koncertek és különféle találkozók. A játékosok már nem csupán a játékélmény miatt töltenek időt a programmal, hanem különböző tevékenységekre, életüket különböző területeken befolyásoló programokra használhatják.
Ezt egy másik kiváló példa is alátámasztja, miszerint a Fortnite játékban 12,3 millió felhasználó vett részt egy előadó, Travis Scott virtuális zenei turnéján.
Mi a Metaverzum jövője?
Nehéz pontosan megjósolni, hogy a Metaverzum hogyan fog fejlődni a jövőben, mivel ez számos tényezőtől függ, beleértve a technológiai fejlődést, a felhasználók elfogadását és a különböző üzleti modelleket. Az azonban minden bizonnyal lehetséges, hogy a Metaverzum nagyobb szerepet játszhat abban, hogy az emberek a jövőben kapcsolatba kerüljenek egymással és a digitális tartalommal.
A Metaverzum egyik lehetséges jövője az, hogy számos tevékenység fő platformjává válhat, beleértve a szórakoztatást, a társasági életet, az oktatást és az üzleti tevékenységet. A virtuális és kiterjesztett valóság technológiáival a felhasználók megtapasztalhatják a valós online jelenlét érzését és a fizikai világhoz hasonló módon interakcióba léphetnek egymással és virtuális objektumokkal. Ezáltal a Metaverzum vonzó platformmá válhat számos alkalmazás számára.
Egy másik lehetőség az, hogy a Metaverzum egy hibrid térré fejlődhet, ahol a virtuális és a fizikai valóság szorosan összefonódik. Például a felhasználók interakcióba léphetnek virtuális objektumokkal és környezetekkel a kiterjesztett valóságú eszközökön keresztül, vagy hozzáférhetnek a virtuális világokhoz fizikai portálokon vagy egyéb módokon.
Végső soron a Metaverzum jövője számos tényezőtől függ, beleértve a technológiai fejlődést, a felhasználók elfogadását és az üzleti modelleket. Ez egy izgalmas és gyorsan fejlődő technológiai terület, amelyre érdemes figyelni, nyomon követni a történéseket.
Az Apple megjelenése a Metaverzumban
Természetesen említésre méltó, hogy a nagy technológiai óriások közül is sokan hatalmas lehetőséget látnak a Metaverzumban. Az iPhone és Mac gyártó híresen egyedi megközelítést alkalmaz a hardver- és szoftvertervezésben, méltó módon, a „Think Different” szellemiségét követve, melyet marketingjük is jól jelenít meg. Ahogy a Metaverzum új hardvereken és online világokon keresztül formálódik, – amelyek egy része Web3* technológiával, például NFT-vel fog épülni – az Apple ismét saját útját járva halad a jövő felé.
*(A Web3 a World Wide Web harmadik generációjára utal, amelyet az interneten levő tartalom, az adatok és az alkalmazások decentralizálása jellemez, blokklánc technológia használatával. A Web3 célja egy méltányosabb és biztonságosabb internet létrehozása, ahol a felhasználók irányíthatják saját adataikat és digitális identitásukat, és ahol az interakciók és tranzakciók közvetlenül és bizalmasan bonyolíthatók le az egyének között. Az internet ezen új verziója várhatóan lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy közvetlenül érintkezzenek egymással, és új lehetőségeket teremtsenek az online kapcsolatteremtésre és az értékcserére.)
Az előrejelzések azt sugallják, hogy az Apple Metaverzumbeli megjelenését egy meglehetősen drága headsettel kezdi. A nagy kérdés az, hogy az Apple térhódítása itt is olyan jelentős tud-e lenni a jövőben, hogy a Metaverzum „mainstreamjévé” tudjon válni.
Az Apple kiterjesztett valósággal (agumented reality – AR) kapcsolatos ambícióit évek óta nyomon követhetjük, mivel a cégóriás 2015 óta ebbe az irányba is épít. A legfrissebb hírek azt sugallják, hogy az Apple egy csúcskategóriás, vegyes valóságra építő headsettel érkezik, mely a virtuális világot és az AR funkciókat is egyaránt kínálja a felhasználóknak.
A közel 7 éve, folyamatosan fejlesztett headsetet idén tavasszal tervezik hivatalosan bejelenteni és még ebben az évben piacra is dobják. A találgatások szerint a terméket Reality Pro-nak fogják nevezni, ahogy a „Pro” kifejezést már különböző termékek tekintetében is megtapasztalhattuk, az ára pedig 2-3 ezer dollár közé tehető (Magyarországon magasabb ár várható).
Persze ezek a hardverek lényegében használhatatlanok, ha nem párosul hozzá megfelelően fejlett szoftver, mely lehetőséget ad a számtalan funkció kihasználására. Az Apple egy RealityOS (esetleg xrOS) operációs rendszer fejlesztésén dolgozik a Bloomberg szerint, valamint ehhez olyan alkalmazások tesztverziójának kidolgozásán munkálkodik a vállalat, mint a Maps, FaceTime, továbbá lehetőséget kínál különböző média és játékok fogyasztására, valamint más felhasználókkal való kapcsolódásra is.
Stratégiai hírlevél kereskedőknek minden szerdán 9:00-kor.
Stratégiai hírlevél kereskedőknek
minden szerdán 9:00-kor
a CloudERP szakértői csapatától.
#nemspam #nemreklám
Mit tartalmaz ez az
exkluzív hírlevél?
Zárolt stratégiai cikkek
Extra szakértői anyagok
Esettanulmányok, piackutatások
Videós tippek, webinárok
Újdonságok a CloudERP-ben
Mindent összevetve
Noha az egységes Metaverzum még a jövő zenéje, már most láthatunk olyan fejleményeket, melyek azt mutatják, hogy a közeljövőben egyre szélesebb körben lesz elterjedt, egyre inkább az emberek életének részévé válhat, legyen szó a kommunikáció, kereskedelem vagy szórakoztatás platformjáról. Emellett a Metaverzum várhatóan jelentős szerepet fog játszani az oktatás jövőjében, lehetővé téve a diákok számára, hogy virtuális órákon vegyenek részt, virtuális laborokba és múzeumokba járjanak, valamint virtuális tanárokkal és mentorokkal léphessenek kapcsolatba.
A Metaverzum másik fontos iránya, a blokklánc technológia integrálása. Ez lehetővé tenné decentralizált virtuális világok létrehozását, ahol a felhasználók teljes rálátást gyakorolhatnak digitális eszközeik felett.
A Metaverzum várhatóan a szórakoztatóiparban is nagy szerepet fog játszani, mivel a virtuális valóság és a kiterjesztett valóság technológiák térnyerése rendkívül magával ragadó és interaktív játékok, valamint élmények létrehozását teszi lehetővé.
Fontos kiemelni azt is, hogy a Metaverzum fejlődése még korai szakaszában jár, jövőjét pedig a technológia fejlődése, a társadalmi normák változása, valamint a vállalatok és országok kormányainak lépései befolyásolhatják.