Marketcom története: Így háromszorozd meg céged hatékonyságát automatizációval…

Esettanulmányok

Hogyan növekedj felesleges emberi erőforrás nélkül?

  • Automatizáció maximalizálásával
  • Adatvezérelt működéssel
  • Folyamatos belső fejlesztésekkel
  • Cégre szabott vállalatirányítási rendszerrel

Cikkünkben fény derül arra, miként tudta harmadára csökkenteni az emberi erőforrást igénylő feladatokat a cég, valamint, hogy milyen fontos szempontokat vettek igénybe, hogy a lehető leggyorsabban fejlődjön a vállalat és már két év után külföldi piacra is kijussanak.  

Bevezetés

Az alábbi cikkben a Marketcom egyik alapítójával, Simon Attilával beszélgettünk. Kérdéseinkre rengeteg hasznos választ kaptunk, hogy egy cég életében milyen fontos területekre kell figyelni a folyamatos profitabilitás eléréséhez. Az interjú során Attila kiemelte, mely területek automatizálása segíti őket a mindennapi, optimális működésben, de beszélgettünk nehézségekről is, melyekkel nap, mint nap szembe találják magukat. Az interjú során számos információhoz jutottunk, melyeket most megosztunk olvasóinkkal is, hiszen ezekben a nehéz időkben sok kereskedő cég kerül embert próbáló helyzetbe.

Optimális működéssel, megfelelő automatizálással és egy személyre szabott vállalatirányítási rendszerrel azonban még ezek a válságos évek is leküzdhetők és a javunkra fordíthatók. 

Stratégiai hírlevél kereskedőknek minden szerdán 9:00-kor.

Next-gen kereskedelmi magazin a CloudERP szakértőitől, hardcore kereskedőknek.

Stratégiai hírlevél kereskedőknek
minden szerdán 9:00-kor

a CloudERP szakértői csapatától.

A hírlevélről bármikor leiratkozhatsz az email-ek láblécében található link segítségével. CloudERP adatvédelmi tájékoztató.

#nemspam #nemreklám

Mit tartalmaz ez az
exkluzív hírlevél?

Zárolt stratégiai cikkek

Extra szakértői anyagok

Esettanulmányok, piackutatások

Videós tippek, webinárok

Újdonságok a CloudERP-ben

362 új feliratkozó a múlt hónapban

Hogy mi is a Marketcom?

A vállalat 2017 óta foglalkozik okosotthon kiegészítő eszközök gyári disztribúciójával, a nagykereskedelem piacán. Miután az első két évben stabilan megvetették lábukat a hazai okoseszköz piacon, külföld felé vették az irányt, így Magyarországi központjukon kívül már számos európai országban is jelen vannak. Attila elmondta, hogy számára az elejétől kezdve egyértelmű volt a külföld felé nyitás fontossága, mivel termékeik európai szabványok. Lehetőségük nyílt arra, hogy nagy változtatások kiküszöbölésével Európa több országában is megjelenjenek. Ez azért is volt fontos, mert a magyar okosotthon piac bár fejlődik és bővül, de még így is elmarad sok európai ország mögött.

A termékek disztribúciója Magyarországról zajlik, külföldi megrendelések esetén is. Attila elmondása szerint ez hátrányba kényszeríti őket az adott országban fellelhető versenytársakkal szemben, ám jelenleg a cég optimális működéséhez elengedhetetlen, hogy az anyaországból összefogva történjen az irányítás. Mivel így a megnövekedett logisztikai költségek a helyi cégek malmára hajtják a vizet, így ők ezt a hátrányt kiemelkedő szakmai hozzáértéssel pótolják, legyen szó technikai támogatásról, készletezésről vagy logisztikáról. Kiemelte azt is, hogy a vállalat sikerei, gyors európai terjeszkedése nem csupán a szakértelmen és sikerorientáltságon múlt, hanem nagyban hozzájárult az Ő és társai mentalitása, szemlélete, melyet a múltbéli munkáik során sikerült felépíteni. 

Mióta használjátok a CloudERP rendszerét és miért döntöttetek pont mellettünk?

2022 június 1-jén került éles bevezetésre a CloudERP, ám még vannak befejezendő, kiépítendő részei. A megfelelő vállalatirányítási rendszer megtalálása kiemelten fontos és hosszú folyamat volt a Marketcom életében, 2021 novemberétől 2022 áprilisáig teszteltük, kutattuk a potenciális rendszereket.

Kiemelnék pár pontot, melyet véleményem szerint minden cégnek figyelembe kell venni, mielőtt beleveti magát a számára megfelelő ERP rendszer kiválasztásába vagy váltana a jelenleg használtról:

  1. Az adott cég folyamatainak belső felmérése, ehhez illeszkedő rendszerek felkutatása.
  2. Milyen problémákat kívánnak megoldani és ezekre megoldást kínál-e a leendő rendszer?
  3. Nagyon fontos, hogy nem csak nagy cégeknek érdemes ilyen rendszerek bevezetésén gondolkodni, hanem kisebb vállalatoknak is. Kis létszámmal rendelkező cégek esetében kiemelkedően fontos az emberek tehermentesítése, amely hatásosan megoldható, a megfelelő munkafolyamatok automatizációjával.
  4. Továbbá az automatizációk rendkívül pozitívan hatnak a munkafolyamatok gördülékenységére is, így sok időt és pénzt spórolhat meg a cégeknek egy ilyen alapon működő vállalatirányítási rendszer. 

Mivel a CloudERP elégítette ki legnagyobb mértékben igényeinket és kifejezetten az automatizmusokra épített funkciókkal rendelkezik, ezért esett végül a választásunk erre a rendszerre. A raktározási, beszerzési és rendelés kiszolgálási folyamatok nagyon jól működnek, valamint nemsokára bevezetésre kerülnek az árak automatizálása is, amely nagyban hozzá fog járulni hogy a fogyasztókat még hatékonyabban tudjuk kiszolgálni.

Mennyi időbe telt, mire a bevezetett folyamatokat gördülékenyen tudtátok használni? Okozott-e valami nehézséget?

A bevezetési folyamat gyorsan és gördülékenyen zajlott/zajlik, mivel a rendszer rendkívül logikusan van felépítve, így nincsenek elakadások. Új kolléga érkezésekor sem okozott problémát a betanulási fázis, az online oktatási anyagok és a már betanult kollégák segítséget nyújtanak, ha szükség van rá, ezzel biztosítva a pontos és hatékony tanulási fázist. 

Ismertessétek a beszerzési folyamataitokat

Egyelőre még nem forrt ki, hogy a saját elképzelés és a rendszerben rejlő lehetőségek milyen kombinációja lenne a legoptimálisabb beszerzési megoldás. Jelenleg a termékek beszerzése szakmai tapasztalat és a CloudERP rendszer készletkimutatásai alapján történik. A rendszerben a beszállítói megrendelések egyik kulcsfunkciója, hogy disztribútorok információi alapján előre meg lehet határozni a termékek beérkezési idejét, így a belső kommunikációt, ügyfélszolgálat informáltságát is segíti ez a lehetőség.

Nagyon gyorssá teszi a rendszer a beszerzési folyamatokat az automatizáltsága miatt, továbbá sávos árazással dolgoznak a beszállítók és ezt lehet a rendszerben is kezelni, ami kifejezetten előny számunkra.

Ugyan a CloudERP lehetőséget kínál a beszállítókkal való e-mail alapú, automatizált kommunikációra, sajnos sok esetben a disztribútor megköveteli, hogy online platformon keresztül történjen meg a beszerzési igények leadása.

[CloudERP TIPP]

A CloudERP megoldást nyújt a beszerzési folyamatok automatizálására. Szűrőrendszere segítségével figyeli a készletmennyiséget, a beállított minimumnál pedig egy előre elkészített megrendelő e-mail segítségével azonnal leadható a beszerzési igény.

Hogyan zajlanak a digitális raktározási folyamatok?

A CloudERP-nek köszönhetően, ezek maximálisan automatizálva működnek. Mind a rendelések komissiózása, csomagolása, címkegenerálás is automatizált folyamatok, melyek stabilan és jól működnek. Ez nagyban hozzájárul a raktári munkálatok, a rendelés kiszolgálás folyamatának gördülékeny végzéséhez. A megrendelt csomagok összekészítésének és kiküldésének ellenőrzésében kiemelten fontos, hogy a használt vállalatirányítási rendszer lehetőséget adjon a folyamatos ellenőrzésre. Ez nem csak az adott cég szempontjából érdekes, hiszen amellett, hogy megtakarítható a visszaküldött csomagok által keletkezett költség és idő, de a vásárlói elégedettséget is elősegíti.

Persze az emberi hibák bármikor előfordulhatnak, de ezeket minimalizálhatjuk egy megfelelően automatizált és optimalizált folyamattal. Az esetleges tévedések, reklamációk gördülékeny kezelése miatt pedig kamerával rögzítjük a csomagolóállomáson történő eseményeket. Így egy adott rendeléssel kapcsolatos reklamációkor a rendszerben meg tudjuk keresni, hogy pontosan mikor küldtük ki a csomagot, a kamerafelvételeken ezt az időpontot gyorsan felkeresve azonnal meg tudjuk keresni, hogy miként csúszhatott hiba a kiküldés folyamatába.

Milyen automatizált folyamatokat használtok az optimalizált működés érdekében?

  • Számlázás

Jelenleg automatikusan számlázunk, a rendszeren keresztül. A CloudERP kiállítja a számlázz.hu-n keresztül a számlákat, amikor a rendszerben előre kiválasztott fázisba ér a rendelés állapota. Az optimálisan beállított számlakiküldés azért fontos, mert így az ügyfél megfelelő időpontban kap tájékoztatás, valamint kerül kiküldésre a számla is, automatikusan. Így a vásárló sem esik kétségbe, hogy lemaradt a számla, valamint az ügyfélszolgálat sincs annyira leterhelve az alulinformált vásárlók telefonhívásai miatt. 

  • Utánvételszámolás

A CloudERP összeköthető a futárszolgálatok által küldött utánvételszámoló dokumentummal, melyet a rendszer automatikusan párosít össze, a még nem kiegyenlített rendelésekkel. Mivel itt is automatikusan történik az ellenőrzés, ezért kizárható teljes mértékben az emberi mulasztás. 

  • E-mail automatizáció

Az e-mail automatizációk kialakítása jelenleg még folyamatban van nálunk, de véglegesítésük után a számlák automatikus kiküldésében, ügyfelekkel való kommunikációban is nagy szerepet fog játszani. 

Az automatizmusok a legfontosabbak egy cég életében, emiatt lehet jól skálázható a tevékenység. Amit csak tudunk, automatizálni kell, így hatalmas hatékonyságnövelést vagyunk képesek elérni.

Az automatizálás miatt nem hal bele a cég a növekedésébe. 3 fővel az első 3 évben minden évben képesek voltunk duplázni a cég teljesítményét, mivel minden automatizálható folyamatot kiaknáztunk, nem kellett létszámot bővíteni, ami nagyban hozzájárult a cég profitabilitásához.

Ha nem lenne automatizálás, szerinted hányszoros emberi erőforrásra lenne szükség?

Jelenleg egy ember foglalkozik rendelés kiszolgálással, ha nem lenne meg a kellő szintű automatizmus, akkor legalább 3 fő végezné a munkáját.

Tehát akkor elmondhatjuk, hogy a megfelelő szintű automatizmusokra épülő szervezet minimum harmadára csökkentheti az emberi erőforrást?

Abszolút, mondom ezt úgy, hogy még nem automatizáltunk minden olyan folyamatot, amit potenciálisan lehetne.

Hogyan kezelitek a pénzügyeiteket?

Saját készítésű Exceltáblában kezeljük a pénzügyeinket, mivel nagyon sajátos szokásainkkal a rendszer nem 100%-ban kompatibilis, így jelen pillanatban ez a legoptimálisabb lehetőség a számunkra. Azonban minden hónapban felvezetjük számláinkat a CloudERP-be, hogy az esetleges eltérések kimutatásával kiküszöböljük a hibákat. 

Milyen kimutatásokat és analitikát használtok a cégben?

Szerintünk egyértelműen kijelenthető, hogy egy cég életében az egyik legfontosabb az, hogy minél több döntést adatvezérelt alapon hozzanak a vezetők. Amennyiben egy adott vállalat képes megfelelő mennyiségű adat kinyerésére és folyamatos figyelésére, ez nagymértékben elősegíti a tervezési folyamatokat. A beszerzés, készletforgás, eladási sebesség, logisztikai költségek, valutaárfolyamok valós alapon történő működése kiemelkedően fontos. A CloudERP-ben az árazáshoz rengeteg kiaknázatlan lehetőség jelent meg számunkra, ezeket a jövőben mindenképpen ki kell használnunk, valamint bekötnünk a folyamatainkba. 

Nálatok hogy alakul az offline-online értékesítés?

Kizárólag az online térben történik az értékesítés nálunk. Gondolkodunk az offline megjelenésben is, bár a piac azt mutatja, hogy az offline is értékesítő versenytársak folyamatosan tolódnak a csak online jelenlét felé. Mivel a folyamatos növekedés “költözést” követel meg a közeljövőben, ezért gondolkodunk az offline megjelenésen is, ugyan még kérdés, hogy csupán egy átvevőpont vagy inkább egy bemutatóterem jelleggel.

Milyen kihívásokkal találkoztok az ügyfélszolgálat területén?

Az ügyfélszolgálat területén is nagyon fontos az automatizálás. A CloudERP-ben van lehetőségünk az ügyfelek rendeléseinek pontos, minden státuszt felölelő értesítéseire, ezzel levéve a felesleges terhet ügfélszolgálatunkról. Továbbá kiemelném, hogy amikor elkészültek a telefonon, automatikusan megválaszolt gyakori kérdések, az ügyfélszolgálatunkig beérkező, emberi erőforrást igénylő válaszadás visszaesett a negyedére. Ez nagyon hasznos funkció, mely nagyot lendít az érdeklődők informáltságán és segíti a válaszadás gyorsaságát is. Amennyiben az ügyfelek személyes közreműködést igénylő kérdéssel fordulnak hozzánk, ezt természetesen megtehetik telefonon, e-mailben és egy külön űrlap kitöltésével is, mely megfelelő kitöltésében egy pontos leírással segítjük őket. 

Stratégiai hírlevél kereskedőknek minden szerdán 9:00-kor.

Next-gen kereskedelmi magazin a CloudERP szakértőitől, hardcore kereskedőknek.

Stratégiai hírlevél kereskedőknek
minden szerdán 9:00-kor

a CloudERP szakértői csapatától.

A hírlevélről bármikor leiratkozhatsz az email-ek láblécében található link segítségével. CloudERP adatvédelmi tájékoztató.

#nemspam #nemreklám

Mit tartalmaz ez az
exkluzív hírlevél?

Zárolt stratégiai cikkek

Extra szakértői anyagok

Esettanulmányok, piackutatások

Videós tippek, webinárok

Újdonságok a CloudERP-ben

362 új feliratkozó a múlt hónapban

Mik a gazdasági kilátások szerintetek 2023-ra?

Szerintünk az infláció valószínűleg nem fog csökkenni, valamint az egyik fő probléma az energiaárak emelkedése miatti fogyasztóerő visszaesés. A béremelések várhatóan nem fogják tudni lekövetni ezt a mértékű inflációt. Az élelmiszeriparban megfigyelhető lesz, hogy a prémium termékek iránti kereslet vissza fog esni, azonban az alapvető cikkek iránti igény szinte változatlan lesz, hiszen ezekre a mindennapokban az embereknek szüksége lesz a továbbiakban is.

Látok esélyt az ár-bér spirál megtorpanására (az energiaárak és az infláció miatti megszorítások okán a cégek nem fognak tudni béremelést adni, így a bér oldal megáll), a cégek profitabilitása romlani fog. Ebből kifolyólag két opciót várhatunk: egyrészt elbocsátások következnek, mely engedi a megtartott dolgozók fizetésének emelkedését vagy egyszerűen leépítések lesznek, különösebb béremelések nélkül. 

Mit mondanál, nálatok milyen személyes motivációk, tervek jellemzik a működéseteket?

Személy szerint nekem mindig fontos volt, hogy értéket közvetítsünk. Ezt profi emberekkel és profi végeredménnyel tudjuk garantálni, ezért maximális vásárlói elégedettségre törekszünk. Eddigi működésünk alapján az ügyfeleink elégedettek voltak mind a termékeinkkel, a kiszolgálással, valamint az utólagos támogatással is, aminek nagyon örülünk.

Ezekből az apró sikerekből lehet egy nagy sikert kovácsolni.

Továbbá mindig is vonzottak az okos eszközök és az emberek életére gyakorolt pozitív hatása. Az innovatív megoldások rengeteg lehetőséget nyújtanak, hogy az életünk könnyebb és financiálisan egyszerűbb legyen. Az energiahatékonyság jelenleg kiemelten fontos kérdés, így örülök, hogy abban a piaci szektorban működünk, mellyel az embereknek segítséget tudunk nyújtani.  

Összegzés

A Marketcom sikerének egyik legfontosabb eleme, hogy már a működésük legelejétől kezdve minden automatizációs lehetőséget próbáltak bevezetni a folyamataikba, melyhez a megfelelő, azonos szemléletben működő vállalatirányítási rendszer elengedhetetlen. Attila azt tanácsolta, hogy minden kereskedő cégnek érdemes, már minél korábban, méretétől függetlenül vállalatirányítási rendszerbe fektetni.

Ugyan egy vállalat korai fázisában egy ilyen rendszerbe történő pénzügyi befektetés megterhelő lehet, de alapos körültekintés után, a cég profiljához illő vállalatirányítási rendszer kiválasztása és implementálása nagyban hozzájárul a jövőbeni sikerekhez.

Kijelentette továbbra azt is, hogy a folyamatok automatizálása a harmadára csökkentheti az emberi erőforrás igényét, így lehetővé téve a gyorsabb és akadálymentes növekedést. 

4 tanulság, melyet érdemes szem előtt tartani

  1. Automatizációkra építeni a vállalkozást
  2. Minél hamarabb vállalatirányítási rendszerbe fektetés
  3. Automatizáció az ügyfélszolgálat területén
  4. Adatvezérelt alapokon való működés
A cikk szerzője
Nincs ilyen adat.
További anyagok a témában

Stratégiai hírlevél kereskedőknek
minden szerdán 9:00-kor

a CloudERP szakértői csapatától.

A hírlevélről bármikor leiratkozhatsz az email-ek láblécében található link segítségével. CloudERP adatvédelmi tájékoztató.

#nemspam #nemreklám

Mit tartalmaz ez az
exkluzív hírlevél?

Zárolt stratégiai cikkek

Extra szakértői anyagok

Esettanulmányok, piackutatások

Videós tippek, webinárok

Újdonságok a CloudERP-ben